1.Да говоря всички езици
човешки и дори ангелски, щом любов нямам ще бъда мед що звънти или кимвал що
звека.
2.Да имам пророчески дар и да
зная всички тайни, да имам пълно знание за всички неща... - щом любов нямам
нищо не съм...
4.Любовта е дълготърпелива,
пълна с благост, любовта не завижда...
5. ...зло не мисли...
7. ...на всичко вярва.(І
Кор.: 13)
Едва
ли апостол Павел е имал предвид любовта, за която ще стане реч по-долу, но дали
е любов към ближния или към Бога, към рода или към либето, в “Изворът на
Белоногата” има много любов.
„Привидно всичко е казано и
добре познато – пише Т.Жечев, но поемата крие необозрими възможности за
съпоставки в културологичен аспект“, затова може
би и мненията са така диаметрално противоположни.
Гергана – непорочна и чиста като детска сълза, „защото
“още нищо не знае”, е разпъвана на кръст от интерпретаторите на поемата. В
съзнанието на читателските поколения тя остава като символ на родните
добродетели, на народното отстояване, на добродетелите на традицията. Гергана е
истински апотеоз на българката!
Защо обаче везирът е така благосклонен към нея? Защо и дава правото да бъде
участник в един равностоен спор? Защо той е “нетрадиционен”(Т.Жечев) образ на
турски властник!?
Защо и Гергана е така нетрадиционна?
Още от утробата ней е внушавано, че турците са господари, врагове, злодеи,
че от тях се бяга или пред тях се свежда глава!!! А “младото без(ум)но момиче” спокойно, смислено разговаря със своя
враг-господар, изповядва любовта си, разтваря душата си.
Гергана е българка.
Везирът – турчин!
Славейков
не би могъл да роди други герои. Ако не бяха българка и турчин, те нямаше да са
рожба на възрожденското време, щяха да са книжни същества, извънредно далечни
на фолклорния вариант, от който черпи сили поетът.
Щом е апотеоз на българката, Гергана
трябва да устои на везира-турчин.Според традицията вярността на жената се
поставя над нейната хубост, особено, ако изневярата е и измяна на народностната
принадлежност.
Тя ще остане вярна на Никола, защото
го обича и, защото “се е клела, заклела и
клетвата и вярна е”. Според същата тази традиция “клетвата за вярност не може да се пренебрегне, носителят на такъв обет
може да бъде освободен само със съгласието на този, на когото е даден”(Н.Г.Николов.
Българската балада.1983).
А Никола го няма на извора. Защо?
Хиляда и едно “защо”, както в онези приказки на митичната Шехеразада...
Цялата местност на десния
бряг на Марица, под чешмата и досега е запазила разкоша и очарованието си, - пише Т.Жечев. И аз виждам онези тучни ливади, по които пасат и играят
хергелетата на везира. Млад и хубав, като цар Шахрияр, с типичната за
ориенталците леност, везирът пуши наргилето си и рее поглед по кадифеното на
зеления килим. Неочаквано пред лъчезарния му взор се изпречва Гергана.
Гледал я везир, сматрял я
И от сърце я поревнал.
Това “поревване” днес наричаме
сексуално привличане, еротична любов. “Еротичната
любов е влечение към пълно сливане, към единение с друг човек, по природата си
тя е изключителна, а не универсална”(Е.Фром. Изкуството да обичаш.1992).
Може да звучи романтично и
необосновано, но за мен, везирът, в руслото на разговора, обиква Гергана. Тази любов е изключителна, “на пук на всички правила”(Н.Йорданов) и
затова невъзможна. Тя тръгва от физическото
привличане, минава през уважението към чуждите ценности, за да завърши с едно
спонтанно, неподправено възхищение:
Смая се везир с Гергана,
Вярност в любов и почете,
Пусна моманта свободна,
И надари я богато...
“Да даваш – пише Ерих Фром, - е висш израз на
сила... Да даваш е по-голяма радост, отколкото да получаваш, защото актът на
даване, е израз не на лишаване, а на жизнеспособност... Богат е не онзи, който
има много, а който дава много.”
Везирът дава на Гергана свобода: дарява я богато, но преди това внушава на
девойката чувството, че е свободна. Обичта
е дете на свободата – гласи една френска поговорка. “Няма обич по принуда, - продължава Е. Фром, - обичта е действие, изява на човешка сила и то само в условията на
свобода.”
Везирът
дава възможност на Гергана да е равностоен участник в един нереален за
действителността спор, но не заради етноцентризма на Българското възраждане
(Св.Игов), още по-малко заради екзистенциалната същност на двамата герои, а защото я обича – по свой, нетрадиционен начин.
И тук несъзнателно ме навестява
аналогията с “Песничка за Червената шапчица” от Н. Йорданов:
Вълкът
я срещнал някъде в гората
и
заговорил и с нея като с свой…
била
дете със кошничка в ръката,
а
страшен вълк и страшно гладен той.
Но
изведнъж – макар че можел,
не
скочил той, не я изял…
и
от не знам каква мечта тревожен
със
нея цяла драма разиграл…
На
тази плоскост “бисерната творба на дядо Славейков”(Св.Игов), е много по-топла,
по-човешка, по-истинна.
Но
белоногата Гергана е героиня на Възраждането. Тя не може да тръгне като
Червената шапчица на Н.Йорданов след вълка-благородник, дори и да му вярва,
защото носи оковите на традицията – защото тя е българка, а везирът – турчин.
Тя може да бъде сладкодумна и убедителна като Шехеразада, той красив (вероятно)
и добър като Шахрияр, но Славейков разказва за България, не за Персия, той пише
поема-балада, а не приказка (за съжаление).
С везира Гергана се чувства свободна – първото и задължително условие за
една любов. Но тази любов е невъзможна! Заради етноцентризма на Българското възраждане,
заради етноцентризма на фолклорната ни традиция.
Къде всъщност е драмата на човешкото съществеване, за която пишат Т.Жечев и
Св.Игов – драмата на българската народопсихология?!
Любовта не знае граници? Не е подвластна на времето? Живее и след смъртта
на влюбените!? ДА!!! Но тя е робиня на етноса в българската патриархална
традиция! Затова Гергана устоява пред везира. Тя черпи своята аргументация от
морала на рода, от мъдростта на вековната фолклорна култура. Нейните инстинкти
са силни и непохабени, защото “още нищо
не знае”. И една хипотетична любов, която би разцъфнала при други
обстоятелства, в поемата на П.Р. Славейков умира преди да се е родила, защото
оковите на традицията я правят невъзможна.
Lina
Galina Lecheva
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Бъдете отзивчиви в споделяне на личното си мнение!