1. Образователни директиви за РЕЗУЛТАТИТЕ от обучението
„Национална квалификационна
рамка” е инструмент за
класифициране на квалификациите по отношение на набор от критерии за достигнати
конкретни нива в процеса на обучение”.
Нейната основна цел е да обедини и
съгласува националните квалификационни подсистеми. По този начин се подобрява
прозрачността, достъпът, подреждането и качеството на квалификациите по
отношение изискванията на пазара на труда и гражданското общество. Основната
роля на резултатите от обучението се изразява в тяхното съдействие при
създаването на нови стандарти, за ясното формулиране и постигане на прозрачност
при определяне на образователните степени, както и за описание на
квалификациите.
Прилагането на общи подходи към описанията (дескрипторите), основаващи се на резултатите
от обучението е цел на процеса за международно оценяване и признаване на
квалификациите и системите.
Дейностите по създаването на този „нов стил” на
квалификационни рамки с особена сила се свързва и с процеса на самооценяване,
където един от основните критерии е съответствието на националните
квалификационни рамки с Рамката на квалификациите в Европейското пространство
за висше образование, приета от министрите през 2005 г. в Берген (стр. 80 от
Доклада на Работната група за Рамката на квалификациите в Европейското
пространство за висше образование):
„Националната квалификационна рамка и
нейните квалификации са ясно базирани на резултатите от обучението и
квалификациите са свързани с ECTS или със сравними кредити на ECTS”. Във втория
доклад на Работната група за Рамката на квалификациите в Европейското
пространство за висше образование през 2007 г. на стр. 31 се подчертава, че: „резултатите от обучението, включени в
националните квалификационни рамки, са основа на процеса за
хармонизиране и изравняване
на националните рамки с Рамката на
квалификациите в Европейското
пространство за висше образование.”.
Всяко едно от образователните нива се определя с помощта на набор от описания,
които представят резултатите от обучението, отговарящи на квалификациите за
всяка степен. Те са типово изразяване на общи очаквания за постижения и
способности, свързани с издаване на документ за образование и квалификация,
представящ нейното завършване. Предназначението
на описанията е
да определя в
най-общ план същността на цялата
квалификационна характеристика. Те не трябва да са ограничаващи, не представят
минимален праг и в тази връзка не могат да бъдат изчерпателни.
Квалификационната рамка включва описания за:
§ Знания, които се определят като
теоретични и/или фактически.
§ Умения, които се описват като
познавателни (включващи използване
на логическо, интуитивно
и творческо мислене) и практически (включително сръчност и
използване на методи, материали, уреди и инструменти).
§ Компетенции, които се описват във връзка със
степента на поемане на отговорност и самостоятелност.
От всичко казано
дотук става ясно,
че пред всички
страни, участващи в Болонския процес, се поставя категоричното изискване
за практическо приложение на резултатите от обучението при създаването на националните
квалификационни рамки. Това изискване рефлектира и върху процеса на национално
самооценяване за съвместимост с Рамката на квалификациите в Европейското
пространство за висше образование и Европейската квалификационна рамка за учене
през целия живот .
Очакваните резултати на изхода на обучението в системата
на висшето образование се формулират от академичните преподаватели в
сътрудничество с представителите на студентската общност, работодателите и др.
В този смисъл е необходимо да се уточни разликата между резултатите от
обучението и компетенциите.
Резултатите
от обучението са очакваното
състояние за това какво
обучаваният трябва да знае, разбира и/или да бъде в състояние да прави след
завършване на обучението. Те могат да са насочени към определена учебна
дисциплина / модул или към определен период на обучение – например за първа или
втора образователно-квалификационна степен. Резултатите от обучението определят
и изискванията за присъждане на необходимите ECTS кредити;
Компетенциите представляват динамична комбинация от знания, разбиране, умения и
способности, които се придобиват или развиват в процеса на
самото обучение. Компетентции се създават чрез определена учебна дисциплина или
комбинация от тях за определен период от време. Тяхното формиране е цел на всяка образователна програма.
По своята същност те се класифицират като общи и
предметно-специфични.
Общите компетенции се групират по следния начин:
1) Компетенции за
обучение: познавателни, методологически, технологични и лингвистични;
2) Междуличностни
компетенции: комуникативност, способност за социални взаимодействия и
сътрудничество;
3) Професионални
компетенции : комбинация от
придобити компетенции, разбиране, способности и натрупан предишен опит,
необходими за работа
в системата като цяло.
Съществуват общи компетенции, които са преносими и в този
смисъл са напълно приложими за двете основни категории (общи и
предметно-специфични). Те отразяват
наличието на:
- капацитет за анализ и синтез;
- капацитет за учене и решаване на проблеми;
- капацитет за практическо приложение на знанията;
- капацитет за професионално адаптиране в нови ситуации;
- отношение към качеството;
- умения за управление на информацията;
- самостоятелност и умения за работа в екип;
- капацитет за организиране и планиране;
- устна и писмена комуникация на родния език;
- устна и писмена комуникация за междуличностни взаимоотношения.
- намиране на подход към идентифицирането на национално/институционално/секторно значимите преносими умения; установяване на средства за измерването им;
- установяване на методика за развитието им в процеса на обучение, подпомагане на личните усилия на обучаваните за повишаване на равнището им;
- поддържане на постоянна обратна връзка с работодателите за мнения и оценка на равнищата на тези умения.
Преносимите компетенции придобиват особено значение и
актуалност при формиране на индивидуалните учебни пътеки на обучаваните с цел
по-добрата им професионална реализация в пазарни условия, както и за защита на
техните права в системата за учене през целия живот.
Друг основен референтен документ на европейско равнище,
съдържащ ръководни насоки и най-обща стандартизация на преносимите умения в степените на висшето
образование, е Рамката на квалификациите
в Европейското пространство за висше образование. Тази рамка дава
информация за степените, като ги описва чрез цикъл/равнище, присъждани кредити
и резултати от обучението. Резултатите
от обучението дават стандартизирано описание на това, което завършилият
определена степен на висшето образование трябва да знае, да може да демонстрира
практически и да притежава определени ключови компетенции (личностни,
професионални и социални).
Предвид
академичната автономия, която
е основна характеристика в цялото Европейско пространство за
висше образование, резултатите от обучението, включително преносимите умения и компетенции,
са представени повече от общо. Рамката е
дистанцирана от всеки
опит да се
налага конкретно задължение на академичните висши училища,
като в същото време се старае да държи единствено равнището на концептуализация,
на типовост на предложенията, които да придобиват конкретна форма едва в
националните разработки на
квалификационни рамки, че в действителност тук трудно може да бъдат
намерени стабилни ориентири.
Това, което се вижда от документа, е включването
сред преносимите умения на комуникационни
компетенции, критическо мислене,
способност за анализ и абстрактно
мислене, способност за
самостоятелно учене, формулиране на идеи, заключения и тези, обществена
отговорност. В значителна степен тези
умения се покриват с уменията, избрани и формулирани в Препоръките на
Европейския парламент за развиване на
осем ключови умения
за учене през целия живот, като
тук са изброени доста по-несистематизирано. За сметка на това обаче е
направен сериозен опит да бъдат подредени и градирани по степен на повишаване.
Добре е да се оцени и чисто формалният факт, че преносимите умения в Рамката на
квалификациите, създадена за целите на
Процеса Болоня, ангажират почти
половината от вниманието, насочено към резултатите от обучението на отделните
степени – знания, умения и компетенции. В същото време трябва да се държи
сметка, че при разработване на националната рамка, и още повече при описанията
на резултатите от обучението на институционално равнище, се очаква тези
препоръчани преносими умения да бъдат разширявани и допълвани според конкретния
контекст.
2. Структурната реформа - моделът "3-5-8"
Във връзка с направените промени в Закона за
висшето образование, от 2.07.2002 г.
влиза в сила и Класификатор на областите на висше образование и професионалните
направления (ДВ, бр.64/02.07.2002 г.).
Класификаторът въвежда общоприетите в световната образователна практика
области и направления, към които бакалавърските програми трябва да са ориентирани.
Като се има предвид, че въвеждането на модела
“3-5-8” не е задължителен, са направени следните структурни промени:
Премахнато е полувисшето образование, де факто
заменено с бакалавърска степен – обучението в която осигурява базова
широкопрофилна подготовка, която дава пряк достъп до пазара на труда. Образователно-квалификационната степен
“бакалавър” е основа на политиката на МОН при подготовката на специалисти с
висше образование. Предвижда се обучението в тази степен да гарантира
овладяването определен обем широкопрофилни
теоретични знания и практически умения за масовите нужди на обществената
практика, усвояване на методи за моделиране на явления и процеси от
теорията и практиката, адаптивност и мобилност, с оглед изменящите се условия
при реализирането им.
Магистърска степен - обучението
осигурява задълбочена фундаментална подготовка,
съчетана с профилиране на определена или интердисциплинарна специалност.
Докторска степен, която се осъществява по научни специалности. В
световната практика обикновено 20-25% от най-добрите студенти, придобили
бакалавърска степен, продължават образованието си в магистратура.
Разработването и реализирането на магистърските програми в Република България
има за цел да издигне равнището на учебния процес до този на научноизследователския.
В допълнение на работата по изграждането на
ефективни структури, които да съдействат за успешното прилагане и изпълнение на
предвижданите законови разпоредби, с Решение на Министерски съвет № 8 от
10.01.2000 е основан Център за развитие
на човешките ресурси, чиято дейност се отнася до разпространение на
информация относно програмите, целите и приоритетите на Европейския съюз в
областта на ПОО, ефективно участие в програмите на Общността и подготовка на
основни документи и изследвания, свързани с отделни аспекти на социалния живот.
Центърът се състои от 5 звена – Българската национална обсерватория;
Националното координационно звено “Леонардо да Винчи”; Националния
изследователски център за професионално ориентиране; Ресурсен център по програмата
за присъединяване към Европейските структурни фондове; Център за изпълнение на
програмите.
3. Европейско измерение на качеството на образованието
Повишаването на качеството на обучението във
висшето образование е от изключително значение за стойността на българското
участие в "Процеса Болоня". В
тази връзка, разработването на учебни програми, които да отговарят на
европейските стратегически цели, е едно от важните предизвикателства пред българското
висше образование. В контекста на принципите на Болонската декларация, усилията
са насочени към разработването на учебни програми, даващи на студентите широки
познания в дадена област, позволяващи им да развиват знания и умения за учене
през целия живот, да бъдат гъвкави и да гарантират правото на избор, да
подпомагат студентската мобилност на основата на трансфера на образователни
кредити. Процесът на обновяване на учебните програми ще бъде подпомогнат и от
въвеждането на академични стандарти, гарантиращи разработването на
широкопрофилни, гъвкави учебни програми, които ще заменят съществуващите
държавни изисквания.
Неразделна част от Болонската декларация е и
въпросът за оценяването на качеството на висшето образование. Към настоящия
момент е изградена законовата рамка и е завършена институционалната
акредитация. Направените промени в Закона за висшето образование създават
предпоставки за разработването на системи за вътрешно оценяване, като
същевременно е разработена и се прилага система за външен одит. В този смисъл е
създаден Център “Конкурентна система за обучение и управление на висшето
образование” /ДВ 90 от 03. 11. 2000 г., ПМС № 148 от 27. 07. 2000 г./. Центърът
съдейства на МОН при развиването на дейности, насочени към осигуряване на
ефективност на управление на висшите училища, подобряване качеството на учебния
процес и осъвременяване на учебните планове и програми, както и към въвеждане
на нови форми на обучение.
Взаимно признаване на дипломи и професионални квалификации
Във връзка с професионалното оценяване на
крайните квалификации във висшето образование се разработва система за
оценяване на квалификациите от професионални организации, по определени от тях
критерии, с активното участие на самите висши училища. В Националната стратегия за учене през целия
живот 2008-2013г. е поставен срок 2013 са изготвяне на Национална
квалификационна рамка, хармонизираща българското висше образование с
Европейската квалификационна рамка.
В тази връзка, националните законодателни
инициативи в областта на признаването на дипломи и професионални квалификации
се развива в две основни направления. От една страна, е обновена значителна
част от правната рамка, регламентираща упражняването на регулираните професии,
като са приети, изменени и допълнени, някои основни нормативни актове. От друга
страна, процесът на сближаване на националното законодателство с нормативната
уредба на ЕС продължава с разработването на подзаконови нормативни актове,
допълващи и осигуряващи практическото прилагане на вече изградената законова
база.
Правната рамка, която нормативно определя
разглежданата област на национално ниво, включва Закона за народната просвета
относно нормативната уредба на основното и средното образование, Закона за
висшето образование и Закона за професионалното образование и обучение. Като
важна законодателна инициатива, чрез която се създават условия за унифициране
на критериите за признаване на дипломи за висше образование, получено в
чуждестранно висше училище, следва да се изведе приемането на Закон за
ратифициране на Конвенцията за признаване на квалификациите, отнасящи се до
висшето образование в европейския регион (Лисабонската конвенция за признаване)
/ДВ 25 – 28. 03. 2000 г./. В духа на
Лисабонската конвенция за признаване, както и в съответствие с изискванията на Директива 89/48/ЕИО е приета Наредба за държавните изисквания за
признаване на завършено висше образование или периоди на обучение в
чуждестранни висши училища (с ПМС № 168 от 14 август 2000 г.). Съгласно
Наредбата компетентни органи за признаване на придобито висше образование и на
успешно завършен период на обучение във висши училища в чужбина са съответно
Министърът на образованието и науката и ректорът на съответното висше училище
(Чл. 4, ал. 3).
Процедурата по признаване на висше образование се
организира и провежда от Министерството на образованието и науката (Чл. 7, ал.
1), като решенията по признаване се взимат от комисия, назначена със заповед на
Министъра на образованието и науката, съставена от 10 членове – хабилитирани
лица от основните области на висшето образование и двама представители на
Министерството на образованието и науката (Чл. 7, ал. 2).
В изпълнение на Чл.17, ал. 1 и 2 от ПМС № 168,
дейността по признаване на висше образование се подпомага от Националния
информационен център за академично признаване и мобилност. Центърът е създаден
със заповед № РД 14 – 189 / 12. 09. 2000 г. на Министъра на образованието и
науката и е част от Европейската мрежа по академично и професионално признаване
ENIC/NARIC.
Последните изменения на ЗВО (от м. май 2002 г.)
въвеждат определение за “регулирана професия”, което предоставя необходимата
правна основа за по-нататъшно оформяне на нормативните документи, свързани с
процедурите по признаване на специалностите от регулираните професии.
В изпълнение на краткосрочните приоритети,
заложени в NPAA, са разработени и приети
Държавни образователни изисквания /ДОИ/ за придобиване на квалификация
по професиите.
Един от основните проблеми, по които работи в
момента Министерство на образованието младежта и науката и по препоръка на
Европейската комисия, е осигуряването на правно разграничаване между
“академично” и “професионално” признаване на квалификациите от регулираните професии.
Въвеждането на Европейско дипломно приложение
обхваща две основни направления: създаване на законова основа за неговото
въвеждане и популяризирането на утвърдения от Съвета на Европа и Европейската
комисия документ сред българската академична общност. От 1999 г. Република
България започва пълноправно си участие в програма Сократ и получава правото да
кандидатства за финансиране на дейностите по академичното признаване пред
Европейската комисия. Дипломното приложение на национално ниво е инструмент за
повишаване прозрачността на квалификациите за висше образование.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Бъдете отзивчиви в споделяне на личното си мнение!