Логично
е студентите, обучавани по специалността „Педагогика на обучението по български
и чужд език” да имат два държавни изпита:
1. Писмен теоретичен изпит по двете
направления (български език и литература и чужд език като в дипломата им за
завършен бакалавърски етап на обучение се изписват отделни оценки по български
език и литература и по чужд език.
2. Интегриран практико - приложен изпит (писмен и
устен) по
двете направления (български език и литература и чужд език като в дипломата му
за завършен бакалавърски етап на обучение се изписват отделни оценки по
български език и литература и по чужд език.
Организация
на интегрирания практико-приложен
изпит
Той
се организира по направления, за онези
студенти, които са издържали успешно теоретичния си изпит по съответното
направление. Ако лятната изпитна сесия е време за провеждане на теоретичния
държавен изпит, то септемврийската сесия
(времето, през което се преподреждат учителските назначения) трябва да
е време за провеждане на интегрирания практико - приложен изпит. Затова ние
предлагаме два варианта за организиране и провеждане на държавния практико
приложен изпит:
1. Изпитът се организира в училището – тренировъчна
фирма.
2. Изпитът се организира в училищата, в които ще се
назначават учители.
При
първия вариант в изпитната комисия се
включват: преподавател по
психология/педагогика, методист по специалния предмет или експертът от МОН по
съответния предмет, и директорът (заместникът му по учебната част) на училището
– тренировъчна фирма.
При
втория вариант в изпитната комисия се включват:
психологът/педагогическият съветник на училището, експертът по специалния
предмет от съответния регионален инспекторат на МОН и директорът (заместникът
му по учебната част).
Така
предлаганият модел за организация на интегрирания практико-приложен изпит ще регламентира на академично ниво релацията
университет – бизнес, защото в конкретния случай училището, в което търсят
реализация педагогическите кадри на педагогическите факултети (филиали),
представлява бизнеса, който предлага работа. Ако интегрираният
практико-приложен изпит се провежда по този модел по-лесно университетът ще
следи реализацията на кадрите си и резултатите, които студентите демонстрират
на изхода на своето обучение, т.е. ще се реализира новата образователна
парадигма.
Държавният
практико-приложен изпит се организира на два етапа:
1. Писменият
изпит е
методически и психолого-педагогически мотивирана разработка на цикъл уроци от
учебното съдържание по съответния специален предмет от V до ХІІ клас [1]
- избира се класът и предметът, за който има вакантна учителска катедра.
2. Устният
изпит
е оценъчен урок в посочено училище/клас, по предварително изготвен график,
където дипломантът демонстрира придобитите по време на стажантската практика
педагогически компетентности, владеене на теоретичния материал и ключови
компетенции.
Изпитът
продължава с конфериране на урока, на
което Държавната изпитна комисия, дава възможност на изпитвания да обясни и
защити работата си по време на урока.
Така
структуриран практико-приложният държавен изпит интегрира знанията и
способностите на студента, дава му се възможност той да демонстрира своите
компетентности и теоретично да ги мотивира и защити.
Оценката
на практико-приложния изпит е средно аритметична от двата компонента в полза на
студента.
С
приключването на интегрирания прак-тико-приложени изпит и назначаването на един
от кандидатите на работа, де факто се окръгля пространството на интерактивния
модел на учебната работилница по педагогическо майсторство: на изхода на своето
обучение, диалогизирайки със своите университетски преподаватели, с бъдещия си дирек-тор/експерт по специалния
предмет и с бъдещите си ученици, студентите
демонстрират придобитите професионални компетентности, презентирайки и
обосновавайки практическите си дейности, те демонстрира ключовите компетенции,
които владеят и дават основание на изпитната комисия да им дадат правото да
упражнява професията „учител”.
[1] Сред
дипломирането си студентите получават статут на учители по съответния предмет в
средна и гимназиална степен на образование (Виж наредба № ...
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Бъдете отзивчиви в споделяне на личното си мнение!