6 октомври 2015 г.

МОНИТОРИНГ на перманентната психолого-педагого-методическа практика



І етап
Пропедевтика на педагогически способности
През този етап преподавателите от учебната работилница работят в „конструктивистки” екип с преподавателите – лектори по теоретичните психолого-педагого-методически дисциплини (психология, педагоги-ка), защото в заниманията в „Учебната работилница”, студентите „съпреживявайки” се учат да трансформират усвоения фактологически материал по специалните предмети, в педагогически способности и умения. С използването на интерактивни обучителни техники те транс-формират знанието в психолого-педагого-методически компетентности (в повечето случаи преди да са изучили теоретично основите на съответната наука, основавайки се на собствения си житейски опит, преживявайки симулираната учебна ситуация или решавайки психолого-педагогически казуси.
Контролът и оценката на дейностите в „Учебната работилница” трябва да са портфолио с артефакти от „съпреживяването” и колоквиум – за всеки семестър (този вид окончателен контрол не натоварва учебния план).


ІІ етап
Извънкласна (лятна) стажантска практика
Студентът-стажант отчита този етап от практиката си с представяне на Дневник на лятната стажантска практиката (портфолио) по зададен образец и харак-теристика - анализ на извършената от него психолого-педагогическа дейност.  Характеристиката се изготвя от наставника в съответната организация и  подписва от наставника и от директора (управителя, ръководителя) на Организацията.
Преподаватели от психолого-педагого-методичния цикъл не осъществяват реално наблюдение на този етап от перманентната практика. В Дневника на практиката студентите прилагат артефакти, с които доказват подго-товката и реализирането на дейностите, посочени в Индивидуалния план и в отчета на практиката (компо-зиционен елемент на Дневника).
В началото на учебната година, след като провери дневниците и изпълнението на индивидуалните учебни планове, преподавателят – ръководител на извънкласната психолого-педагогическа практика, организира публична защита на лятната стажантска практика, за студентите, които са провели същата през изминалата ваканция. На публичната защита студентите презентират своята лятна практика. Методите, средствата, формите на презентация са по избор на студента. По този начин се проверяват изградените през периода ключови компетенци у стажантите. С артефактите и с дневниците се подготвя изложба във Факултета / Филиала; раздават се награди на отличили се студенти.
След защитата студентите получават цифрова оценка, която е  резултат от демонстрираните ключови компетенции по време на защитата, оценка на представения дневник,  получената от студента харак-теристика.  Преподавателят – ръководител на практиката, попълва стандартен протокол за текуща оценка по дисциплината, изготвя и Отчет на лятната стажантска практика за изминалия период, който представя пред Катедрата по педагогика и психология. Същият отчет, заедно с допълненията, направени на катедреното заседание, преподавателят представя за обсъждане в катедрите, обслужващи методиките по специалните предмети и накрая „защитава” пред Факултетния съвет (Съвета на Филиала). ФС (СФ) е контролиращият орган, осъществяващ мониторинг на извънкласната психолого-педагогическа практика, защото по време на тази практика, студентите-стажанти реално осъществяват рек-ламна дейност на Педагогическия факултет и участват индиректно в кандидатстудентската кампания. Посоченият контролиращ орган (ако е необходимо) предлага кориги-ращи мерки, с цел по-ергономично изграждане на профе-сионални компетентности и ключови компетенции у студентите - стажанти.

ІІІ етап
Стажантска практика
Преди стартирането на стажантската практика,  преподавателят – ръководител на същата:
1.     Конструира времево-прост-ранст-вените параме-три на учебната психолого-педагого-методическа практика; осигурява „училищата - тренировъчни фирми”, базовите учители (учители-наставници), изготвянето на всички графици (закрепянето на всеки студент към индиви-дуално подбран учител-наставник), избирането на групови отговорници сред студентите; ръководи събирането на документацията, изготвяна от всички страни, участващи в стажантската  практика.
2.     Провежда систематична работа с класните ръководители – наставници с цел запознаване на същите със задачите на психолого-педагогическата практика.
3.     Провежда консултации със студентите за съдържанието и творческата организация на учебния процес.
По време на стажантската практика, преподавателят – ръководител на същата:
1. Е ежедневно в училището тренировъчна фирма по предварително изготвен график, с който са запознати директорът на училището, учителите-наставници, ръково-дителят на Катедрата по педагогика и психология, Учебен отдел на факултета (Студентска канцелария).
2. Провежда систематична работа с другите звена на всяко училище (библиотека, административен персонал, помощен персонал), които имат отношение към извънкласните дейности на училището и  научно-изследователската работа на някои от студентите.
3. Осъществява мониторинг върху работата на студентите, посещавайки учебни часове, извънкласни, спортни и др. училищни мероприятия, в чиято организация и провеждане участват студенти-стажанти в съответното училище.
4. В съответствие с учебната програма на стажантската практика, провежда консултации по въпросите на възпитателната работа с учениците и родителите.
5. Анализира, съвместно с груповите отговорници, отчетната документация на практиката (дневници, характеристики, декларации).
6. Оценява, съвместно с груповите отговорници, педагогическите съветници и психолога на училището (ако има такъв) работата на всеки студент, нивото на неговата психолого-педагогическа култура.
7. Оказва научно-методическа помощ на учителския колектив в училището, в което се провежда стажантската практика.
8. Прави психолого-педагогически анализ на различните аспекти на професионалната работа на студентите - стажанти.
По време на стажантската си практика студентите са посещавани от методистите по специалните предмети, които наблюдават работата им. В края на практиката всеки методист попълва първичен протокол, в който вписва оценка на този етап от практиката по съответното направление.
В края на стажантската си практика студентът - стажант получава характеристика  - анализ на извършената от него психолого-педагогого-методическа дейност. Характеристиката трябва да завършва с цифрова оценка на работата на стажанта за времето на неговата практика Характе-ристиката се изготвя от базовия учител-наставник, подписва се от наставника и от директора на училището и се подпечатва с печата на училището.
На ръководителя на стажантската практика студентите-стажанти представят Дневник на стажантската практика по образец и получените характеристики. В Дневника (портфолио) са включени: индивидуалният план на студента; седмичното разписание на класа, в който е провел стажантската си практика; характеристиката, която е получил; списък на наблюдаваните уроци, подписан от учителите-наставници;  посоченото по-горе количество описани наблюдавани уроци (по зададен образец) по двете направления с психолого-педагого-методическа рефлексия на всеки един от тях; планове (по зададен образец) на изнесените от стажанта уроци с психолого-педагого-методическа рефлексия на всеки един от тях; артефакти – дидактически материали и др. подобни;
След края на стажантската практика, преподавателят – ръководител на същата, организира публична защита с изложба от артефакти от психолого-педагого-методичната дейност от практиката. Пред комисия, в която влизат ръководителят на практиката, методистите по специалните дисциплини и учителите-наставници (директорите на училища) студентите презентират своята работа през изминалите 8 седмици в училище. В зависимост от показаните резултати студентите получават комплексна цифрова оценка.  Паралелно с изготвянето на протокола,  преподавателят-ръководител на практиката, пише отчет, който представя пред Катедрите (по педагогика и психология и по специалните предмети) и пред Факултетния съвет (Съвета на Филиала). Факултетният съвет (Съвета на Филиала) е контролиращия орган, осъществяващ мониторинг на СТАЖАНТСКАТА ПСИХОЛОГО-ПЕДАГО-ГИЧЕСКА ПРАКТИКА, защото тази практика Е ВРЕМЕТО И МЯСТОТО, КЪДЕТО СТУДЕНТИТЕ ДЕМОНСТРИРАТ ПРИДОБИТИТЕ ПРЕЗ БАКАЛАВЪРСКИЯ КУРС НА ОБУЧЕНИЕ ПРОФЕСИОНАЛНИ И КЛЮЧОВИ КОМПЕТЕНТНОСТИ и работят за издигане или сриване имиджа на висшето училище пред рабо-тодателите и общест-веността на населеното място като цяло.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Бъдете отзивчиви в споделяне на личното си мнение!